Ask Anouk #2 – Alles over invriezen

Alweer een tijdje geleden schreef ik de eerste Ask Anouk en vandaag is het tijd voor de tweede vraag. Vriendin Nicole heeft heel vaak vragen, maar voordat ze die aan mij heeft kunnen stellen is ze de vraag alweer vergeten. Gelukkig vergat ze deze keer niet wat de vraag was en kan ik weer een artikel aan deze rubriek toevoegen! Ik ben vandaag al 10 dagen bezig met het schrijven van mijn thesis en tot nu toe bestaan mijn dagen vooral uit nadenken en het lezen van een hele hoop literatuur. Toegegeven, die literatuur komt me een beetje m’n neus uit…. Ik heb mijn best gedaan om de vraag zo goed mogelijk te beantwoorden maar vergeef me, niet elke bron is even wetenschappelijk.

Nicole: “Welke producten zijn geschikt om in te vriezen en hoe kun je dat dan het beste doen? En gaan er door invriezen smaak of voedingsstoffen verloren?” 

Invriezen is ontzettend handig, ik kan me niet voorstellen dat ik zonder diepvries zou moeten leven want waar laat ik dan mijn brood en leftovers?  Voordat we het gaan hebben over hoe je het beste kunt invriezen is het wel makkelijk om te weten of de kwaliteit van je eten er niet op achteruitgaat.

Verlies van voedingsstoffen

Bij alles wat we met voedsel doen (koken, bakken, invriezen, bewaren) gaat de kwaliteit wel iets achteruit. Vitamineverlies is voornamelijk aan de orde bij groenten en fruit omdat die veel water-oplosbare vitamines bevatten en juist die vitamines gaan sneller verloren. Als je groenten en fruit invriest gaan er dus wel wat vitamines verloren, maar dit zijn geen enorme hoeveelheden. Hoeveel precies verschilt per groente. In een onderzoek naar vitamine C gehalte werd gevonden dat spinazie 50% van zijn vitamine C verloren was na 60 dagen in de vriezer. Groene erwtjes kun je wel 325 dagen in de vriezer bewaren voordat ze 50% van hun vitamine C verloren zijn. Op veel websites wordt aangeraden om groenten en fruit maximaal 1 jaar in te vriezen omdat er dan vaak nog voldoende vitaminen aanwezig zijn.

Belangrijker voor vitamineverlies is het bereiden van ingevroren groenten. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat ontdooide groenten veel meer vitamines verliezen tijdens de bereiding dan bevroren groenten. Je hoeft groenten dus niet te ontdooien voordat je ze gaat bereiden. Ze kunnen gewoon direct uit de vriezer in de pan!

En bacterien dan?

Omdat vlees en vis bederfelijke producten zijn is daar voornamelijk de hoeveelheid bacteriën in het eten belangrijk. Als je vlees of vis invriest stop je de vermenigvuldiging van bacteriën. De bacteriën gaan echter niet dood. Zodra je de producten ontdooit gaan de bacteriën zich weer vermenigvuldigen. Ontdooi dit soort producten daarom ook in de koelkast. Daar is de temperatuur lager dan op het aanrecht. Hoe lager de temperatuur, hoe langzamer bacteriën zich vermenigvuldigen. Vlees kun je makkelijk een half jaar invriezen.

invriezen: tips & Tricks

Groenten en fruit kun je dus prima invriezen. Maak het van tevoren wel schoon en snij het in gebruiksklare stukjes. Als het bevroren is kun je het makkelijk in porties uit de vriezer halen. Voordat je je groenten invriest moet je ze wel even blancheren. Je kookt de groenten dan heel kort en vervolgens leg je ze in koud water. Laat de groenten uitlekken en afkoelen en vries ze dan in. Veel fruit kun je prima invriezen, maar appels en peren lenen zich hier niet voor. Wel kun je appel- en/of perenmoes maken, dat kun je dan weer wel invriezen.

Verse kruiden zijn niet goed in te vriezen. Een oplossing hiervoor is dat je eerst de kruiden fijn hakt en dan in een klein potje doet. Je kunt – net als met de groenten – de kruiden dan bevroren door je gerecht strooien. Als je de kruiden heel laat wordt het een smurrie als het ontdooit. (Rode) peper en gember zijn ideaal om in te vriezen. Beiden kun je bevroren raspen en zo in je gerecht verwerken.

Ook restjes kun je goed invriezen. Verdeel de restjes in porties en laat dit zo snel mogelijk afkoelen. Zet je restjes niet heet in de diepvries. De diepvries warmt dan iets op en de iets hogere temperatuur kan de houdbaarheid van je andere producten weer verminderen. Veel restjes kun je gewoon invriezen, maar minder handig zijn gerechten met room-/zuivelproducten, groene bladgroenten en gebonden soepen. Room en zuivel kan gaan schiften als je het weer ontdooit, bladgroenten worden vaak smurrie en gebonden soepen hebben ook de neiging te gaan schiften.

Wat ik zelf ook heel handig vind om in te vriezen, zijn gerechten die veel tijd kosten om te maken, zoals lasagne, pastasaus en zuurvlees. Als we zoiets maken, maken we vaak genoeg voor 8 personen en vriezen dit in porties voor 2 personen in. Als je veel tijd hebt maak je dan de lekkerste gerechten en op momenten dat je geen tijd hebt om te koken zit er altijd wel iets lekkers in de diepvries! Voor restjes en porties saus/zuurvlees hou ik zelf altijd ongeveer 3 maanden aan. Maar voor die tijd is het vaak toch wel op, want het is veel te lekker om het lang in de vriezer te laten zitten.

Als laatste is het natuurlijk belangrijk om een datum te zetten op de producten die je invriest, zodat je niet vergeet hoelang ze al in de vriezer liggen. Ook is het belangrijk om je diepvries niet té vol te stouwen. Er is luchtcirculatie in de diepvries nodig om de temperatuur laag te houden.

2x invriezen

Ik ben opgegroeid met de wetenschap dat je eten absoluut niet twee keer mag invriezen. Er zouden dan veel meer bacteriën in het eten zitten. Echter brengt een artikel in de Volkskrant daar wat nuancering in aan. 2 keer invriezen is niet perse slecht als het product is ontdooid in de koelkast. Dit komt omdat je een product normaal ook een paar dagen in de koelkast kan bewaren. Als je een product 2 keer invriest wordt het er ook niet beter van, en het wordt ook niet perse aangeraden. Maar als jij vlees uit de vriezer hebt gehaald en een paar uur later besluit om toch frietjes te eten, dan hoeft het helemaal niet gevaarlijk te zijn om het vlees weer terug in de vriezer te leggen.

en de smaak?

Tja, een inkoppertje.. maar over smaak valt niet te twisten. Sommige mensen zweren bij macaroni die al een keer is ingevroren. Zelf vind ik krentenbollen die een keer ingevroren zijn geweest veel lekkerder dan verse krentenbollen. Hetzelfde geld voor 2 keer invriezen van een product. Brood kun je zonder problemen her-invriezen, de vraag is of het daar perse lekkerder van wordt. Voor smaak geldt vooral: proberen! Als je twijfelt of de vriezer de smaak verminderd kun je het beste maar gewoon invriezen. Als het dan tegenvalt heb je in ieder geval weer wat geleerd…

MEer vragen?

Vind je dit interessant om te lezen en heb je meer vragen over voeding? Stel ze dan vooral in de comments, dan doe ik mijn best om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden!

Bronnen

Bernhardt, S., & Schlich, E. (2006). Impact of different cooking methods on food quality: Retention of lipophilic vitamins in fresh and frozen vegetables. Journal of Food Engineering, 77(2), 327-333.

Culy.nl – Alle houdbaarheidsdata voor producten in je vriezer. https://www.culy.nl/inspiratie/alle-houdbaarheidsdata-voor-producten-in-je-vriezer/

Giannakourou, M. C., & Taoukis, P. S. (2003). Kinetic modelling of vitamin C loss in frozen green vegetables under variable storage conditions. Food chemistry, 83(1), 33-41.

Leygonie, C., Britz, T. J., & Hoffman, L. C. (2012). Impact of freezing and thawing on the quality of meat. Meat science, 91(2), 93-98.

Nursal, B., & Yücecan, S. (2000). Vitamin C losses in some frozen vegetables due to various cooking methods. Molecular Nutrition & Food Research, 44(6), 451-453.

2 gedachtes over “Ask Anouk #2 – Alles over invriezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *