Ask Anouk #1 – Over variatie

Bron: Flickr

Het is tijd voor een nieuwe rubriek op mijn blog: Ask Anouk! Hierin ga ik antwoord geven op vragen over voeding. Het idee voor deze rubriek kwam van vriendinnetje Desiree, toen we het in onze vriendinnengroep hadden over het artikel “Voeding is religie geworden” uit de Volkskrant van afgelopen weekend. Mijn vriendinnen gaven aan dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Er wordt onwijs veel geschreven over voeding, maar wat is nu waar? Het is misschien een beetje tegenstrijdig om zelf ook nog over voeding te gaan schrijven, maar ik geloof dat ik met mijn master in voeding & gezondheid toch iets bij kan dragen.

Best wel een beetje spannend…

Ik vind het wel een beetje spannend om vragen over voeding te beantwoorden, aangezien iedereen een duidelijke mening over voeding heeft en het best een tricky onderwerp is af en toe. Sommige dingen zijn gewoon nog niet goed onderzocht, of verschillende onderzoeken geven uiteenlopende resultaten. Aangezien ik de vragen zo goed en objectief mogelijk wil beantwoorden gaat er wel enig onderzoek aan vooraf. Ik weet dus ook niet hoe lang het duurt voor ik een volgende vraag beantwoord omdat het schrijven van deze blog dus redelijk wat tijd kost.

Tijd voor de eerste vraag

Sophia: “Ik vraag me bijvoorbeeld vaak af hoe het zit met gevarieerd eten. Soms maak ik te veel avondeten en neem het de volgende dag als lunch. Ben ik dan niet gevarieerd bezig?”

Als je een gezonde maaltijd hebt gekookt is dit in principe geen probleem. Als je twee keer hetzelfde eet loop je niet meteen tekorten op. Wel is het belangrijk om in je week genoeg te variëren in ingrediënten zodat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarnaast zou je een kleine aanpassing kunnen doen als je twee dagen hetzelfde eet.

Hoe zit dat nou met variatie?

Ondanks dat het Voedingscentrum vaker bekritiseerd wordt is de Schijf van Vijf natuurlijk niet zomaar uit de lucht komen vallen. De Schijf van Vijf is gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding gemaakt door de Gezondheidsraad. De Gezondheidsraad geeft adviezen voor een gezonde voeding gebaseerd op studies die kijken naar de relatie tussen voeding en de 10 meest voorkomende chronische ziektes in Nederland. De Schijf van Vijf is dus een goede basis voor een gezond voedingspatroon waarin ook variatie belangrijk is.

Er wordt bijvoorbeeld aangeraden om elke dag 250 gram groenten en 200 gram fruit te eten. Als je iedere dag dezelfde groenten en fruit eet, krijg je weinig variatie aan micronutriënten (vitamines & mineralen) binnen. Niet één ingrediënt is hetzelfde, alle groenten bevatten een andere verhouding vitamines en mineralen. Daarnaast kun je niet uit elke groente de vitamines of mineralen even makkelijk opnemen. Zo is spinazie rijk aan vitamine A en calcium, maar je lichaam kan de calcium niet opnemen uit de spinazie omdat dit geblokkeerd wordt door oxaalzuur wat ook in spinazie aanwezig is. Voor voldoende calcium kun je dus beter andere producten eten. Probeer daarom veel verschillende groenten en fruit te eten in de week.

Het sensorische aspect is ook belangrijk

Mijn specialisatie binnen de master voeding & gezondheid is sensory science. Hierbij ligt de focus op de zintuiglijke kant van voeding. Naast gezonde voeding is dit ook een belangrijk aspect want in mijn optiek is niets zo erg als saai en onsmakelijk eten. Het fenomeen sensory specific satiety is een belangrijke drijfveer voor een gevarieerd voedingspatroon. Sensory specific satiety beschrijft het effect dat je een voedingsmiddel of product steeds minder aantrekkelijk vind om te eten als je er veel van eet. Als je elke avond hetzelfde eet, ben je er na een week helemaal klaar mee en ga je uiteindelijk minder eten. Zo ga je dus vanzelf variatie in je dieet toepassen.

Ik kan me daarom ook voorstellen dat twee dagen hetzelfde eten minder leuk is, hoe praktisch het soms ook is. Daarom zou ik zelf altijd proberen om de maaltijd toch iets aan te passen de tweede keer. Als het past bij je gerecht zou je bijvoorbeeld wat toppings toe kunnen voegen: een handje noten, wat verse kruiden of wat fijn gesneden lenteui. Alles om je gerecht iets anders te maken dan de vorige dag. Als je een gerecht hebt gemaakt wat uit meerdere componenten bestaat, zou je de basis hetzelfde kunnen houden en de rest variëren. Bij een curry zou je de saus voor twee dagen kunnen maken, maar het dan de eerste keer met rijst en de tweede keer met naanbrood te eten. Of neem de tweede keer een kleinere portie en eet er dan een kleine groene salade bij.

MEer vragen?

Vind je dit interessant om te lezen en heb je meer vragen over voeding? Stel ze dan vooral in de comments, dan doe ik mijn best om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden!

Bronnen

Brink, L., Postma-Smeets, A., Stafleu, A., & Wolvers, D. (2016). Richtlijnen Schijf van Vijf (4e druk). Stichting Voedingscentrum Nederland, Den Haag.

Gezondheidsraad (2015a). Richtlijnen Goede Voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatie. 2015/24.

de Graaf, K. (2017, maart). Sensory Specific Satiety [College-slides]. Geraadpleegd op 10 juli 2017 van Blackboard Wageningen Universiteit.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *